Historia autogazu w Polsce


02.12.2013

Historia autogazu w Polscefot. "AUTOGAZ" DOMAŃSKI
Rozwój polskich firm branży autogazu rozpoczął się w latach 90. ubiegłego wieku. W poniższym opracowaniu przedstawiamy dwie firmy, których zasług dla polskiego rynku instalacji gazowych nie sposób przecenić. Najważniejszą, bo pierwszą montującą legalnie instalacje LPG na polskim rynku jest
Pismo zezwalające firmie fot. „AUTOGAZ" DOMAŃSKIDecyzja na podstawie której firma „AUTOGAZ" DOMAŃSKI mogła montować instalacje gazowe w samochodach

„AUTOGAZ" DOMAŃSKI.

Firma „AUTOGAZ" DOMAŃSKI jest najdłużej działającym na polskim rynku przedsiębiorstwem branży autogazu. Jej założyciel, Zbigniew Domański, z wykształcenia inżynier („samochodziarz”), swój pierwszy samochód do zasilania gazowego przystosował w 1974 r. Do tego celu wykorzystał przemysłowy reduktor gazu (z instalacji do opalania świń) i zmodyfikowaną butlę gazową (11 kg). W ciągu wielu lat system doskonalono, wykorzystując także elementy „prawdziwej” samochodowej instalacji gazowej pochodzące z Włoch. Do czasu powstania firmy „AUTOGAZ" DOMAŃSKI na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku system uzyskał dojrzałość techniczną, a właściciel wystąpił do Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej o pozwolenie na montaż gazowych systemów zasilania w samochodach.

Po przeprowadzonych w Instytucie Transportu Samochodowego badaniach (uwzględniających duńskie i włoskie wymagania dla gazowych systemów zasilania) Departament Administracji Ruchu Lądowego Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej wydał decyzję upoważniającą firmę Zbigniewa Domańskiego „do montażu w układzie zasilania silników instalacji gazowej przystosowanej do zasilania gazem płynnym (propan-butan) dla samochodów FSO 1500 i Polonez”. Pismo skierowane w tej sprawie do urzędów wojewódzkich zajmujących się ewidencją pojazdów jest opatrzone datą 14 sierpnia 1991 r., którą przyjęło się traktować jako początek rynku autogazu w Polsce.

Polgas

Kolejną bardzo ważną w rozwoju branży LPG w Polsce firmą jest powstały w 1993 r. Polgas, którego założycielem jest Jerzy Maliński. Początkowo Polgas zajmował się sprzedażą importowanych z Włoch instalacji gazowych. Pod nazwą JMW Auto-Gas firma rozpoczęła szkolenia dla montażystów instalacji gazowych. Rok później, w 1994 r. firma podpisała umowę z Brew-EL, która w tamtym okresie pracowała nad uzyskaniem zgody na montaż instalacji gazowych w nowych samochodach produkowanych w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu przy zachowaniu pełnej gwarancji producenta. JMW Auto-Gas zajmowało się stroną techniczną tego pionierskiego w Polsce przedsięwzięcia.

W latach 1994-99 firma prowadziła ośrodek szkoleniowy dla mechaników samochodowych związanych początkowo z FSO, później z Daewoo. Ośrodek był autoryzowany przez włoską firmę Bedini (producenta samochodowych instalacji gazowych). W okresie tym wyszkolono około 2000 mechaników.

W tym samym czasie firma zajmowała się opracowaniem technicznych aspektów związanych z montażem instalacji gazowych dla kolejno wprowadzanych na rynek pojazdów produkowanych w FSO (Polonez 1,6 GLE, Polonez 1,6 GLI, Daewoo Nexia 1,6, Espero 1,6, Espero 2,0, Lanos 1,6, Nubira 1,6, Lanos 1,4, Nubira 2,0). Dziełem firmy jest także opracowanie technologii zasilania gazowego do samochodu Daewoo Lublin z 2,5-litrowym Holden.

W latach 2000-2001 wspólnie z Brew-El firma zajmowała się montażem instalacji gazowych w Daewoo bezpośrednio na linii produkcyjnej w FSO. W ten sposób zaadaptowano do zasilania gazem około 10 tys. wyprodukowanych w FSO pojazdów.

Jednocześnie z montażem fabrycznym firma JMW Auto-Gas rozwijała także własną działalność. Od 1994 działał warsztat samochodowy, który zwiększając zakres swoich usług, zwiększał także swoje moce przerobowe, co spowodowało konieczność zmiany lokalizacji oraz tworzenia filii. Sieć warsztatów JMW Auto-Gas obejmowała 150 placówek. Od 2001 r. firma działa pod nową nazwą Polgas. Od tego czasu firma jest także zrzeszona w sieci Bosch Service.

Podsumowanie

Przytoczone fakty z rozwoju wymienionych firm nie wyczerpują oczywiście temtyki związanej z historią branży LPG w Polsce. Z pewnością jednak te 2 podmioty wniosły bardzo istotny wkład w rozwój branży autogazu. W miarę pozyskiwania informacji będziemy publikować kolejne artykuły na temat rozwoju sektora LPG na polskim rynku, choć ich zdobywanie jest bardzo trudne.

Warto wiedzieć

W 1994 roku po polskich drogach poruszało się 52 tys. samochodów zasilanych LPG, co dawało nam 10 miejsce na świecie. Obecnie z liczbą 2,8 mln pojazdów LPG zajmujemy 2 pozycję na świecie, co obrazuje postęp jaki dokonał się na przestrzeni tych blisko 20 lat w rozwoju branży LPG w Polsce.

Piotr Złoty, www.gazeo.pl
źródło: „AUTOGAZ" DOMAŃSKI, POLGAS